flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення стану розгляду звернень громадян Харківським окружним адміністративним судом у першому півріччі 2021 року, відповідно до Закону України «Про звернення громадян».

Узагальнення

 стану розгляду звернень громадян Харківським окружним адміністративним судом у першому півріччі 2021 року, відповідно до 

Закону України  «Про звернення громадян».

 

 

На виконання плану роботи відділу узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб і зв’язку зі ЗМІ Харківського окружного адміністративного суду (далі - Суд) здійснено узагальнення стану розгляду звернень громадян, що надійшли до Суду першому півріччі 2021 року

Завданням даного узагальнення є сприяння виробленню єдиного підходу до розгляду заяв, скарг та пропозицій, які надходять до Суду, відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян».

Метою узагальнення є визначення якісних та кількісних характеристик стану розгляду звернень цієї категорії, поданих до Суду  за звітний період та належної організації особистого прийому громадян.

Об‘єктом дослідження є звернення (заяви, скарги та пропозиції), що відповідають вимогам Закону України «Про звернення громадян» та надійшли до Суду у першому півріччі 2021 року  в порівнянні  із показниками аналогічного періоду І півріччя 2020 року.

Згідно зі ст. 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися  до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, які зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

На підставі ст.24 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», відповідно до п. 23 ст.1 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 «Про запобігання поширення на території України коронавірусу COVID -19», розпорядження  Кабінету  Міністрів України   від 03.02.2020 № 93-р «Про заходи щодо запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненою коронавірусом COVID -19 та введенням Урядом України протиепідемічних заходів запобіганню розповсюдження  особливо небезпечного вірусного захворювання, Харківський окружний адміністративний суд, відповідно до розпорядження №03-04/2 від 16.03.2020 «Про впровадження в суді протиепідемічних заходів», з метою попередження розповсюдження інфекційних захворювань, у тому числі викликаних коронавірусною інфекцією COVID-19 серед працівників суду, призупинив проведення масових заходів, не пов’язаних із процесуальною діяльністю, зокрема, особистий прийом громадян, екскурсії, круглі столи, семінари тощо. У зв‘язку з чим особистий прийом громадян з січня 2021 року по кінець звітного періоду, тобто станом на 01.07.2021 року, не здійснювався.

Відповідно до Закону України «Про звернення громадян» громадяни України а також особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. Ці звернення можуть бути усні, письмові. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення), з дотриманням відповідних вимог. При цьому, при надсиланні електронного звернення, застосовувати електронний цифровий підпису не вимагається.

Для прийому громадян керівництвом Суду визначені дні та години відповідно до затвердженого графіку прийому громадян керівництвом суду. Графік прийому громадян розміщено у приміщенні суду на довідковому стенді, а також на офіційній  веб-сторінці Суду офіційного веб-сайту «Судова влада України».    

Викладені у письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) та скарги громадян, що не підлягають розгляду відповідно до адміністративного судочинства, розглядаються в порядку визначеному Законом України "Про звернення громадян".

Звернення громадян, які надходять до Суду, розглядуються  відділом  узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб та зв’язку зі ЗМІ.                                                                       

По фактах, наведених в зверненнях  громадян, проводиться ретельна перевірка, за результатами якої заявникам надаються мотивовані відповіді.

Порушення строків надання відповіді заявникам, встановлених чинним законодавством, не допускались.

За перше півріччя 2021 року до Суду, відповідно до Закону України «Про звернення громадян» надійшло 30 звернень (заяв, скарг та пропозицій), з них  1 звернення було надіслано за належністю, 1 звернення не відповідало вимогам передбаченим статтею 5 Закону України "Про звернення громадян» та  особистому прийомі керівництва суду – 0 звернень.

Відомості щодо надходження звернень  у першому півріччі  2021 році за категоріями виглядають наступним чином:

- заяв надійшло – 11

- скарг надійшло –18

- пропозицій – 1

Дані вказують, що у порівнянні з минулим періодом першого півріччя 2020 року (6 звернень) кількість звернень у 2021 році збільшилась в 5 раз. Дана інформація виражена в Діаграмі 1.

Діаграма1

 

Аналізуючи дану діаграму щодо загальної кількості розглянутих звернень, то у порівнянні з минулим періодом збільшилась кількість заяв та скарг.

Письмові звернення громадян були вчасно перевірені, та за результатами письмово повідомлено заявників стосовно порушених питань.

 

Відповідно до статті 20 Закону України «Про звернення громадян», звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.

На обгрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.

 

Порушення строків у першому півріччі 2021 року при  наданні відповіді заявникам та продовженні строків розгляду заяв, скарг  встановлених чинним законодавством, не допускались, В основному  більшість звернень розглянута в термін 15 днів, та тільки 3 звернення у термін до 30 днів. Звернення, які потребували продовження строків розгляду заяв до 45 діб – відсутні.

У відсотковому вигляді від загальної кількості звернень дані вираженні за  звітний період першого півріччя 2021 року та минулого 2020 року.

Дані представлені у Таблиці 1 наступним чином:

 

 

 

Таблиця 1

 

Строки розгляду

Кількість розглянутих   І - му півріччі 2020 року

% від загальної кількості розглянутих

 у І - му півріччі

2020 року

Кількість розглянутих у І-му півріччі

2021 року

%  від загальної кількості розглянутих

у І-му півріччі

2021 року

До 15 діб

6

100%

27

90%

До 30 діб

0

0 %

3

10%

До 45 діб

0

0%

0

0%

Всього

6

100 %

30

100 %

 

Як вбачається із таблиці кількість розглянутих у першому півріччі 2021 року звернень у термін до 15 днів  у процентному відношенні становить – 90% (27звернень),  в минулому періоді 2020 року – 100% (6 звернень). Кількість розглянутих звернень у термін до 30 днів у 2021 році 10% (3 звернення),у порівнянні  з 2020 роком (0 звернень) -  0%. Що стосується терміну  розгляду звернень до 45 діб то в 2021 році, так і в порівнянні з 2020 роком у  такі строки звернення також не розглядались.

 

Дані щодо порівняння оперативності розгляду звернень (заяв, скарг та пропозицій) представлені у Діаграмі 2

 

                                                                                                                 Діаграма 2         

   

  Звернення (заяви, скарги), що надійшли протягом першого півріччя 2021 року в провадження до Суду по категоріях справ розподіляються за такими показниками, Таблиця 2 :

 

Таблиця 2

 

Категорія

Кількість розглянутих скарг

І –му півріччі

 у 2021 року

%  від загальної кількості розглянутих скарг

у І –му півріччі

2021 року

Незгода з суд. рішенням

2

7%

Незгода з діями суддів

5

16%

Тривалий розгляд справи

0

0%

Невидача копій судових рішень

2

7%

Невчасне направлення справи до апел. чи кас. інстанцій

0

0%

Організація роботи суду

9

30%

 

Інші питання

12

40%

несвоєчасне звернення до виконання судових рішень

0

0%

Всього

30

100%

 

Дані таблиці наглядно відображені в Діаграмі 3.

Діаграма 3

 

 

Як  вбачається із  наведених  статистичних даних найбільшу  кількість -  40%  звернень ( заяв, скарг) складає категорія «інші питання».

Прикладом даної категорії є звернення Особи - 1, а саме: скарга щодо бездіяльності суб‘єктів владних повноважень.  Заявнику письмово була надана відповідь з приводу порушених у скарзі питань та наголошено, що  відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) юрисдикція Суду поширюється на справи у публічно-правових спорах, у тому числі спори фізичних чи юридичних осіб із суб‘єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності особа має право звернутись до Суду з позовною заявою. Загальні вимоги до форми та змісту визначені статтями 160 та 161 КАС України, зразок позовної заяви розміщений на офіційному веб-сайті суду на веб-порталі «Судова влада України» в розділі «Громадянам».

Заявнику на його заяву  про відвід суддям Харківського окружного адміністративного суду письмово роз‘яснено підстави та порядок відводу суддів, згідно статей 36-38 та частин 1-3 статті 39 КАС України.

 Також у письмових відповідях заявнику було рекомендовано скористатись безоплатною правовою допомогою в контакт – центрі системи безоплатної правової допомоги.

 

Категорія «організація роботи суду» - 30% звернень (заяв, скарг).

Прикладом даної категорії є звернення Особи -2. У своєму зверненні заявник скаржився з приводу неналежної організації роботи та дій працівників апарату суду, а саме: працівників відділу  з надання судово- адміністративних послуг (канцелярії), стосовно надсилання виконавчих документів на адреси стягувачів. З даного питання заявнику було надано письмове роз‘яснення, зо відповідно до стаття 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов‘язані  діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб , що передбачені Конституцією та законами України. Звернено увагу, що Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації  України від 20.08.2019 №814 (зі змінами), не передбачено питання про надсилання рекомендованою кореспонденцією виконавчих документів на адреси стягувачів.

 

З приводу категорії звернень «невидача судових рішень», «на дії судді», «незгода з судовим рішенням», то такі звернення складаю низький відсоток звернень.

З питань «на дії судді», Заявникам письмово були надані роз‘яснення, що відповідно до статті 48  Закону України «Про судоустрій та статус суддів» визначено,  судді у своїй діяльності щодо здійснення правосуддя є незалежними від будь-якого незаконного впливу, тиску або втручання, Суддя не зобов‘язаний давати жодних пояснень щодо суті справ, які перебувають й його провадження, крім випадків, установлених законом, а статтею 24 встановлений вичерпний перелік повноважень  голови місцевого суду, до якого не входить здійснення процесуального контролю за законністю процесуальних дій судді з боку голови суду.

 Так само стосовно  «незгоди з судовим рішення» Заявникам повідомлено, що оцінку рішення суду першої інстанції вправі надавати лише суд вищестоящої інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги, згідно вимог частини 1 статті 294 КАС України, де передбачено вичерпний перелік рішень суду, які можуть бути подані до апеляційної скарги  окремо від рішення суду.       

Звернено увагу заявників по категорії звернень «невидача судових рішень» та письмово повідомлено, що п.18. та п.18.1 Перехідних Положень КАС України визначено, що до дня початку функціонування Єдиного державного реєстру виконавчих документів оформлення і видача цих документів здійснюється в паперовій формі судом за правилами, що діють після набрання чинності цієї редакції Кодексу.   

 

 «Триваючий розгляд справи і тяганина в розгляді» та «несвоєчасне звернення до виконання судових рішень», то такі  звернення (заяви, скарги,) за звітний період з 01.01.2021 по 01.07.2021 до суду не надходили.

      

          У звітному періоді Харківським окружним адміністративним судом не відмовлялось у розгляді звернень. Обгрунтовані скарги відсутні.

 

           Відповідно до вимог статті 21 Закону України "Про звернення громадян", інформацію на всі звернення Судом заявникам надано безоплатно.

 

Висновок

 

Підсумовуючи викладене можна дійти висновку, що робота з розгляду звернень громадян у суді ведеться на належному рівні у відповідності з вимогами законодавства, неухильно дотримуються положення Законів України "Про звернення громадян", "Про доступ до публічної інформації", Постанови КМ України від 14.04.1997 № 348 "Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації", Положення про особистий прийом громадян, затвердженого розпорядженням Голови суду. Контроль за якістю, своєчасністю та повнотою надання відповідей заявникам здійснюється Головою суду. Крім того, керівництвом суду вживаються організаційні заходи для вдосконалення роботи з розгляду звернень громадян, вирішення порушених в них питань та усунення причин їх виникнення.

 

Стан розгляду звернень громадян та робота по наданню інформації систематично обговорюється на нарадах суду, де звертається увага на посилення контролю за виконанням приписів Законів України "Про звернення громадян", в частині своєчасності та повноти надання відповідей на звернення. Результатом цього є незначна кількість звернень. Відсутність скарг та позовних заяв про надання неповної та неправомірної відмови у наданні інформації також підтверджує належний рівень організації цієї роботи.

У першому півріччі 2021 року керівництвом Харківського окружного адміністративного суду до спеціалістів відділу узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб і зв‘язку зі ЗМІ за порушення термінів та повноти розгляду звернень, дисциплінарна відповідальність не застосовувалась.

 

 

Ознайомлена:

Голова Харківського

окружного адміністративного суду                                       О.В.Панченко

 

 

 

Виконано:

Суддя Харківського окружного

адміністративного суду                                                              Н.А.Полях

 

 

Головний спеціаліст відділу  

узагальнення судової практики,   

роботи по розгляду звернень фізичних

та юридичних осіб і зв’язку зі ЗМІ                                         Р.Б.Литвиненко

 

14.07.2021