Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Узагальнення
стану розгляду звернень громадян Харківським окружним адміністративним судом у 2020 році, відповідно до
Закону України «Про звернення громадян».
Конституцією України, зокрема: статтею 40 визначено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, які зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
З метою належної організації особистого прийому громадян затверджений графік прийому громадян керівництвом суду. Прийом громадян здійснюється у визначені дні та години. Графік прийому громадян розміщено у приміщенні суду на довідковому стенді, а також на офіційному веб-сайті суду.
На підставі ст.24 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», відповідно до п. 23 ст.1 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 «Про запобігання поширення на території України коронавірусу COVID -19» (зі змінами та доповненнями), Постанови КМУ від 20.05.2020 № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», розпорядження КМУ від 03.02.2020 № 93-р «Про заходи щодо запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненою коронавірусом COVID - 19 та введенням Урядом України протиепідемічних заходів запобіганню розповсюдження особливо небезпечного вірусного захворювання, Харківський окружний адміністративний суд, відповідно до розпорядження №03-04/2 від 16.03.2020 «Про впровадження в суді протиепідемічних заходів», з метою попередження розповсюдження інфекційних захворювань, у тому числі викликаних коронавірусною інфекцією COVID-19 серед працівників суду, призупинив проведення масових заходів, не пов’язаних із процесуальною діяльністю, зокрема, особистий прийом громадян, екскурсії, круглі столи, семінари тощо. У зв‘язку з чим особистий прийом громадян з березня 2020 року по кінець звітного періоду, не здійснювався.
Відповідно до Закону України «Про звернення громадян» громадяни України а також особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території, мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. Ці звернення можуть бути усні, письмові.
Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення), з дотриманням відповідних вимог.
При цьому, при надсиланні електронного звернення, застосовувати електронний цифровий підпису не вимагається.
Викладені у письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) та скарги громадян, що не підлягають розгляду відповідно до адміністративного судочинства, розглядаються в порядку визначеному Законом України "Про звернення громадян".
Звернення громадян, які надходять до Харківського окружного адміністративного суду (далі – Суду), розглядуються відділом узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб та зв’язку зі ЗМІ.
По фактах, наведених в зверненнях громадян, проводиться ретельна перевірка, за результатами якої заявникам надаються мотивовані відповіді.
Порушення строків надання відповіді заявникам, встановлених чинним законодавством, працівниками не допускались.
За 2020 рік до Суду, відповідно до Закону України «Про звернення громадян» надійшло 20 звернень (заяв та скарг), з них на особистому прийомі керівництва суду – 0 звернень.
Відомості щодо надходження звернень у звітному періоді 2020 року за категоріями виглядають наступним чином:
- заяв надійшло – 1;
- скарг надійшло –19, них 1 скарга повторна;
- пропозицій – 0.
У порівнянні з минулим звітним періодом 2019 року (29 звернень) кількість звернень, яка надійшла в у звітному періоді 2020 року зменшилась на 9 звернень.
Аналізуючи показники щодо загальної кількості розглянутих звернень, то у порівнянні з минулим періодом зменшилась кількість заяв та скарг. При цьому в 2020 році 95% звернень становлять скарги.
Відповідно до статті 20 Закону України «Про звернення громадян», звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.
На обгрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.
Порушення строків у звітному періоді 2020 року при наданні відповіді заявникам та продовженні строків розгляду заяв, скарг, встановлених чинним законодавством, не допускались,
Звернення розглянуті в терміни 5, 15 та 30 діб у відсотковому вираженні від загальної кількості звернень за звітний період 2020 року та минулого 2019 року: до - 5 діб 6 (поти 14), до 15 діб - 14 (проти 15), всього - 20 (проти 29).
Як вбачається із таблиці кількість розглянутих у 2020 році звернень у термін до 5 днів у відсотковому відношенні становить – 30% (6 звернень), а в минулому 2019 році – 48% (14 звернень).
Кількість розглянутих звернень у термін до 15 днів у 2020 році складає – 70% (14 звернень), тоді як у 2019 році становить - 52% (15 звернень).
Що стосується терміну розгляду звернень до 30 діб то в 2020 році, то в порівнянні з 2019 роком у такі строки звернення також не розглядались.
Звернення (скарги), що надійшли протягом звітного періоду в провадження до Суду по категоріях розподіляються за показниками: Незгода з судовим рішенням -0, незгода з діями суддів -3, тривалий розгляд справи -0, невидача копій судових рішень -2, Невчасне направлення справи до апеляційної чи касаційної інстанцій-1,
організація роботи суду -9, інші питання -4, несвоєчасне звернення до виконання судових рішень -1.
Як вбачається із наведених даних статистичних даних найбільшу кількість - 45% звернень ( заяв, скарг) складає категорія «організація роботи суду».
Прикладом даної категорії є скарга (особа 1) про неналежної організації роботи та дій працівників апарату суду, а саме: працівників відділу з надання судово- адміністративних послуг (канцелярії), стосовно надання недостатнього часу для ознайомлення з матеріалами справи для подачі апеляційної скарги до апеляційної інстанції. Заявника письмово повідомлено про порядок оскарження судового рішення відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, та наголошено, що ознайомлення з матеріалами справи згідно з пунктом 2 розділу Х Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 20.08.2019 №814 (зі змінами), проводиться виключно у приміщенні суду протягом усього робочого часу суду. Підстав притягнення до дисциплінарної відповідальності, у зв‘язку з порушенням прав та законних інтересів заявника, за відсутності ознак складу дисциплінарного проступку в діях працівників апарату суду не вбачається.
У іншій скарзі (особа) незгодна з дискримінацію, на його думку, прав та законних інтересів як пенсіонера – громадянина з інвалідністю – 3-ї групи щодо, нібито, умисних протиправних дій працівниками канцелярії з приводу надання можливості ознайомлення з матеріалами справи. А також про здійснення перевірки даної скарги з його участю.
По суті даної скарги заявнику роз’яснено, що відповідно до наказу Харківського окружного адміністративного суду від 18.03.2020 №04-05/8 «Про внесення змін до режиму роботи суду», відповідно до абзацу 23 статті 1, частини 4 статті 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», Постанова Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 «Про запобігання поширення на території України коронавірусу COVID-19», з урахуванням рішення Ради суддів України від 17.03.2020 №19, на підставі рішення Зборів суддів Харківського окружного адміністративного суду від 17.03.2020 № 3, з метою запобігання розповсюдження серед працівників суду та учасників судового процесу особливо небезпечного вірусного захворювання, та організаційного забезпечення роботи суду в період карантину, оголошеного на території України, відповідно до статті 24 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у приміщенні суду вводиться заборона на відвідування Харківського окружного адміністративного суду особами, які не є учасниками судового процесу та призупиняється проведення масових заходів, не пов‘язаних із процесуальною діяльністю, зокрема, особистим прийомом громадян, екскурсій, круглих столів, семінарів тощо. У зв’язку з чим розгляд скарги відбувся без участі заявника. Також повідомлено, що адміністративна справа своєчасно надіслана до апеляційної інстанції на підставі поданої заявником апеляційної скарги.
Категорія «інші питання» становить – 20% звернень (скарг).
Прикладом даної категорії є скарга (особа 1) щодо подання заяви в електронній формі без електронного цифрового підпису про видачу судового рішення та виконавчого листа. Заявнику письмово була надана відповідь з приводу порушених у скарзі питань та наголошено, що відповідно до частини 10 статті 44 Кодексу адміністративного судочинства України документи подаються учасниками справи до суду в електронній формі та скріплюються електронним цифровим підписом учасника справи (його представником), як то передбачено Інструкцією з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 20.08.2019 №814, тоді як в поданій заяві в електронній формі відсутній електронний цифровий підпис. Також заявнику додатково роз’яснено, що відповідно до частини 1 статті 5 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» визначено, що електронний документ – документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов’язкові реквізити документа. Статтею 7 вищевказаного Закону визначено, що оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов’язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом прирівняним до власноручного підпису.
Категорія «на дії судді» становить - 15% звернень (скарг).
Це скарги (особа 1), в якій викладено незадоволення з приводу не прийняття його позовної заяви та документів. По даному питанню, а також на повторну скаргу заявникові була надана обгрунтована письмова відповідь. Також роз’яснено, що статтями 160 та 161 Кодексу адміністративного України визначено поняття та зміст позовної заяви та визначено перелік документів, що додаються до такої заяви. Роз’яснено також приписи Конституції України та Закону України «Про судоустрій та статус суддів», якими проголошено незалежність і недоторканість суддів і заборона будь-яким чином втручатися та впливати в дії судді під час відправлення правосуддя. Повідомлено що визначення судді, для розгляду конкретної справи здійснюється комп’ютерною програмою «Діловодство спеціалізованого суду» автоматично під час реєстрації документів з урахуванням навантаження системою діловодства та в хронологічному порядку надходження справ.
Категорія «невидача судових рішень» (10%) становить звернення стосовно несвоєчасного направлення матеріалів справи до апеляційної інстанції (5) та «несвоєчасне звернення до виконання судових рішень» - (5%).
З приводу категорії звернень «незгода з судовим рішенням» та «триваючий розгляд справи і тяганина в розгляді», то такі звернення (заяви, скарги, пропозиції) за звітний періоді 2020 року до Суду не надходили.
У звітному періоді Харківським окружним адміністративним судом не відмовлялось у розгляді звернень, обгрунтовані звернення (скарги) відсутні.
Відповідно до вимог статті 21 Закону України "Про звернення громадян", інформацію на всі звернення (скарги) Судом заявникам надано безоплатно.
Висновок
Підсумовуючи викладене можна дійти висновку, що робота з розгляду звернень громадян у суді ведеться на належному рівні у відповідності з вимогами законодавства, неухильно дотримуються положення Законів України "Про звернення громадян", "Про доступ до публічної інформації", Постанови КМ України від 14.04.1997 № 348 "Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації", Положення про особистий прийом громадян, затвердженого розпорядженням Голови суду. Контроль за якістю, своєчасністю та повнотою надання відповідей заявникам здійснюється Головою суду та заступниками голови Суду. Окрім того, керівництвом Суду вживаються організаційні заходи для вдосконалення роботи з розгляду звернень громадян, вирішення порушених в них питань та усунення причин їх виникнення.
Стан розгляду звернень громадян та робота по наданню інформації систематично обговорюється на нарадах суду, де звертається увага на посилення контролю за виконанням приписів Законів України "Про звернення громадян", в частині своєчасності та повноти надання відповідей на звернення.
Результатом роботи Суду в цьому напрямку є незначна кількість звернень.
Відсутність скарг та позовних заяв про надання неповної відповіді, або ж неправомірної відмови у наданні інформації також підтверджує належний рівень організації цієї роботи в Суді.
У 2020 році керівництвом Харківського окружного адміністративного суду до спеціалістів відділу узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб і зв‘язку зі ЗМІ не застосовувалась дисциплінарна відповідальність за порушення термінів та повноти розгляду звернень.