flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення стану розгляду звернень громадян Харківським окружним адміністративним судом у 2023 році, відповідно до Закону України «Про звернення громадян».

Узагальнення

 стану розгляду звернень громадян Харківським окружним адміністративним судом у  2023 році, відповідно до 

Закону України  «Про звернення громадян».

 

 

На виконання плану роботи відділу узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб і зв’язку зі ЗМІ Харківського окружного адміністративного суду (далі - Суд) здійснено узагальнення стану розгляду звернень громадян, що надійшли до Суду у 2023 році.

Завданням даного узагальнення є сприяння виробленню єдиного підходу до розгляду заяв, скарг та пропозицій, які надходять до Суду, відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян».

Метою узагальнення є визначення якісних та кількісних характеристик стану розгляду звернень цієї категорії, поданих до Суду  за звітний період та належної організації особистого прийому громадян.

Об‘єктом дослідження є звернення (заяви, скарги та пропозиції), що відповідають вимогам Закону України «Про звернення громадян» та надійшли до Суду в 2023 році  в порівнянні  із показниками аналогічного періоду  2022 року.

Згідно зі ст. 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися  до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, які зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Прийом громадян керівництвом Суду  здійснюється у визначені дні та години відповідно до  затвердженого графіку прийому громадян керівництвом суду. Графік прийому громадян розміщено у приміщенні суду на довідковому стенді, а також на офіційній  веб-сторінці суду офіційного веб-сайту «Судова влада України».    

На підставі ст.24 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», відповідно до п. 23 ст.1 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 «Про запобігання поширення на території України коронавірусу COVID -19», розпорядження  Кабінету  Міністрів України   від 03.02.2020 № 93-р «Про заходи щодо запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненою коронавірусом COVID -19 та введенням Урядом України протиепідемічних заходів запобіганню розповсюдження  особливо небезпечного вірусного захворювання, Харківський окружний адміністративний суд, відповідно до розпорядження №03-04/2 від 16.03.2020 «Про впровадження в суді протиепідемічних заходів», з метою попередження розповсюдження інфекційних захворювань, у тому числі викликаних коронавірусною інфекцією COVID-19 серед працівників суду, призупинив проведення масових заходів, не пов’язаних із процесуальною діяльністю, зокрема, особистий прийом громадян, екскурсії, круглі столи, семінари тощо. Вищезазначені обмеження в частині особистого прийому громадян керівництвом суду, наказом виконуючого обов‘язки голови суду від 03.07.2023 року №04-07/18 були відновлені. А графік особистого прийому громадян керівництвом Харківського окружного адміністративного суду було оприлюднено на офіційному веб-сторінці суду офіційного веб-порталу «Судова влада України».     

 Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан на території України. У зв'язку з бойовими діями на території міста Харкова та Харківської області  суд здійснює свою діяльність з дотриманням умов відсутності  загрози життю та здоров‘ю учасників судового процесу, суддями та працівниками апарату суду з урахуванням вимог воєнного часу.

Відповідно до Закону України «Про звернення громадян» громадяни України а також особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. Ці звернення можуть бути усні, письмові. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення), з дотриманням відповідних вимог. При цьому, при надсиланні електронного звернення, застосовувати електронний цифровий підпису не вимагається.

Викладені у письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) та скарги громадян, що не підлягають розгляду відповідно до адміністративного судочинства, розглядаються в порядку визначеному Законом України "Про звернення громадян".

Звернення громадян, які надходять до Суду, розглядуються  відділом  узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб та зв’язку зі ЗМІ.                                                                       

По фактах, наведених в зверненнях  громадян, проводиться ретельна перевірка, за результатами якої заявникам надаються мотивовані відповіді.

Порушення строків надання відповіді заявникам, встановлених чинним законодавством, не допускались.

У 2023 році до Суду, відповідно до Закону України «Про звернення громадян», надійшло 74 звернення (заяв, скарг та пропозицій), з них 2 повторних, 1 – дублетне,   на  особистому прийомі керівництва суду – 0 звернень.

Відомості щодо надходження звернень  у 2023 році за категоріями виглядають наступним чином:

- заяв надійшло – 19;

- скарг надійшло – 55, них 2 повторних та 1 дублетна;

- пропозицій – 0.

Дані вказують, що у порівнянні з минулим періодом 2022 року (20 звернень) кількість звернень у 2023 році (74 звернень) збільшилась.

Інформація відображена у Таблиці 1.

 

Таблиця 1

 

Порівняльна таблиця звернень

 

 

Кількість розглянутих у  2023 році

%   від загальної кількості розглянутих  у 2023 році

Кількість розглянутих у

2022 році

%  від загальної кількості розглянутих у 2022 році

Заяви

19

26%

5

25%

Скарги

55

74%

15

75%

Пропозиції

0

0%

0

0%

Всього

74

100%

20

100%

 

Аналізуючи дану діаграму щодо загальної кількості розглянутих звернень, то у порівнянні з минулим періодом збільшилась кількість заяв та скарг.

Письмові звернення громадян були вчасно перевірені, та за результатами письмово повідомлено заявників стосовно порушених питань.

Відповідно до статті 20 Закону України «Про звернення громадян», звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.

На обгрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.

Порушення строків у 2023 року при  наданні відповіді заявникам та продовженні строків розгляду заяв, скарг  встановлених чинним законодавством, не допускались, В основному  більшість звернень розглянута в термін 15 днів. Звернення що розглядалися у 30 днів та  які потребували продовження строків розгляду заяв до 45 діб – відсутні.

У відсотковому вигляді від загальної кількості звернень дані вираженні за  звітний період 2023 року та минулого 2022 року.

Дані представлені у Таблиці 1 наступним чином:

Таблиця 1

 

 

Кількість розглянутих

 у 2023 році

%  від загальної кількості розглянутих у 2023 році

Кількість розглянутих

 у 2022 році

%  від загальної кількості розглянутих у 2022 році

До 15 діб

68

92%

14

70%

До 30 діб

6

8%

6

30%

До 45 діб

0

0%

0

0%

Всього

74

100%

20

100%

 

 

Як вбачається із таблиці кількість розглянутих у 2023 року звернень у термін до 15 днів  у процентному відношенні становить – 92% (68 звернень),  в минулому періоді 2022 року – до 15 днів - 70% (14 звернень),  до 30 днів у 2023 – 8% (6 звернень) у 2022 – 30% (6 звернень). Що стосується терміну  розгляду звернень до 45 діб то в 2023 році, так і в порівнянні з 2022 роком у  такі строки звернення також не розглядались.

Відповідно до класифікатора звернень громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 року №858,  характеризуючи звернення  за формою надходження  - у 2023 році  поштовим зв‘язком – 7 звернень, електронною поштою 46 звернень та нарочно (особисто) - 21 зверненння у порівнянні з минулим періодом 2022 року, поштою - 1 звернення, електронною поштою 16 звернень, нарочно (особисто) подано – 3 звернення.

 За суб‘єктом звернень у 2023 році індивідуальні – 9 звернень, колективних –1 звернення, від представників 2 звернення, від ДСА України та інших органів – 8 звернень, а у 2022 році – індивідуальних 9 звернень, колективних 1  від представників 2  звернення та від ДСА України та іншних органів 8 звернень.

Звернення (заяви, скарги), що надійшли протягом 2023 року в провадження до Суду по категоріях справ розподіляються за такими показниками, Таблиця 2 :

 Таблиця 2

 

Категорія

Кількість розглянутих скарг, заяв

у 2023 році

%  від загальної кількості розглянутих скарг, заяв

у 2023 році

Незгода з суд. рішенням

0

0%

Незгода з діями суддів

4

5%

Тривалий розгляд справи

21

28%

Невидача копій судових рішень

16

22%

Невчасне направлення справи до апел. чи кас. інстанцій

1

1%

Організація роботи суду

17

23%

 

Інші питання

13

18%

Несвоєчасне звернення до виконання судових рішень

2

3,0%

Всього

74

100%

 

Як  вбачається із  наведених  статистичних даних найбільшу  кількість 28% звернень (заяв, скарг) складає   є категорії    «тривалий розгляд справи і тяганина в розгляді».

Наприклад: Особи - 1 у скарзі вказує, що суд прийняв його позовну заяву, а станом на день подання скарги стосовно тривалого розгляду  адміністративної справи, справа не розглянута. Заявнику надано роз‘яснення, що статтею 48 Закону України «Про судоустрій так статус суддів» визначено, що судді у своїй діяльності щодо здійснення правосуддя є незалежними від будь-якого незаконного впливу, тиску або втручання. Суддя незобов‘язаний давати жодних пояснень щодо суті справ, які перебувають у його провадженні, крім випадків, установлених законом, а приписами статті 24 цього Закону становлений вичерпний перелік повноважень голови місцевого суду.

  Категорія звернень «організація роботи суду 23%». Прикладом даної категорії є повідомлення  Державної судової адміністрації України щодо скарги Особи – 2 (представник позивача). У своєму зверненні заявник скаржився з приводу неналежної організації роботи суду а саме: щодо направлення поштою рішення, яке набрало законної сили та виконавчих листів по адміністративній справі. З даного питання  було надано письмове роз‘яснення, що відповідно до стаття 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов‘язані  діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Також проінформовано, що отримання процесуальних документів по адміністративних справах адвокати  реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній  системи (далі – ЄСІТС) в обов‘язковому порядку, відповідно до частини 6 статті 18 КАС України. А відомості про реєстрацію Особи - 2 в ЄСІТС в комп‘ютерній програмі «Діловодства спеціалізованого  суду»  відсутні. Згідно із підпункту 18.1 пункту й розділу VІІ  Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, оформлення і видача процесуальних документів здійснюється у паперовій формі. Державній судовій адміністрації України письмово було повідомлено, що права та охоронювані законом інтереси Особи – 2 Судом жодним чином не порушено. Працівниками Харківського окружного адміністративного суду вчиняються  всі необхідні і можливі для опрацювання та виготовлення копій рішень, які набрали законної сили та  виконавчих листів.  Суд здійснює свою діяльність за дотримання умов відсутності загрози життю та здоров‘ю учасників судового процесу, суддів та працівників суду з урахуванням вимог воєнного часу, а керівництвом апарату суду здійснюється контроль за дотриманням працівниками апарату суду посадових інструкцій урахуванням вимог введення в Україні воєнного стану.

Категорія звернення як  «невидача судових рішень»  складає 22% (заяв, скарг та пропозицій). Заявнику Особа – 3 з даного питання було надано письмове роз‘яснення, що відповідно до стаття 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов‘язані  діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб , що передбачені Конституцією та законами України. А також проінформовано Особу - 3, що відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України та Інструкції з діловодство в місцевих та апеляційних судах затвердженою наказом ДСА України віл 20.08.2019 року № 814 запитувані процесуальні документи може отримати в суді.

Категорія звернень ( заяв, скарг)  «інші питання» складає 18%.

Прикладом даної категорії є звернення Особи - 4, а саме: скарга  щодо стану розгляду заяви про зміну способу виконання рішення в адміністративний справі.  Заявнику письмово була надана відповідь з приводу порушених у скарзі питань та наголошено, що Суд ухвалив  процесуальний документ, яким вимоги Особи 4– залишив без задоволення.

Категорія – 5% звернень (заяв, скарг) складають категорії «незгоди з діями  судді»

Прикладом  звернення в категорії «незгоди з діями судді» є  скарга Особа – 5  щодо розгляду адміністративної справи. Заявниці надано роз‘яснення, що відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов‘язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтями 126 та 129 Конституції України проголошено незалежність і недоторканість суддів, які гарантуються Конституцією і законами України. Влив на суддів у будь- який спосіб забороняється Судді при здійснення правосуддя незалежні і підкоряються лише закону. 

Категорія звернень «несвоєчасне звернення до виконання судових рішень» складає 3%. Прикладом звернення даної категорії є заява Особи – 6 щодо звернення до виконання виконавчого листа. Заявника письмово повідомлено, що звернення до виконання здійснюється в порядку та у строки встановлені відповідно до вимог процесуального законодавства з урахуванням положень Закону України «Про виконавче провадження» та Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України (зі змінами та доповненням). А також відповідно до підпункту 18.4 пункту й розділу VІІ Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в разі втрати виконавчого документа суд може видати дублікат виконавчого документа. Про видачу дубліката виконавчого листа ухвалює судове рішення та за видачу стягувачу дубліката виконавчого документа справляється судовий збір.

Категорія звернень як «несвоєчасне направлення справи до апеляційної чи касаційної інстанції  складає  1% від загальної кількості звернень. Прикладом звернення є скарга Особи - 7. Заявника письмового повідомлення про дату надходження ухвали суду апеляційної інстанції про витребування справи, а також  дати направлення справи до Другого апеляційного адміністративного суду.

З приводу категорії звернень»,  «незгода з судовим рішенням»,   то такі  звернення (заяви, скарги,) за звітний період з 01.01.2023 по 31.12.2023 до суду не надходили.

           Відповідно до вимог статті 21 Закону України "Про звернення громадян", інформацію на всі звернення Судом заявникам надано безоплатно.

 

Висновок

 

Підсумовуючи викладене можна дійти висновку, що робота з розгляду звернень громадян у суді ведеться на належному рівні у відповідності з вимогами законодавства, неухильно дотримуються положення Законів України "Про звернення громадян", "Про доступ до публічної інформації", Постанови КМ України від 14.04.1997 № 348 "Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації" (зі змінами), Положення про особистий прийом громадян, затвердженого розпорядженням Голови суду. Контроль за якістю, своєчасністю та повнотою надання відповідей заявникам здійснюється Головою суду. Крім того, керівництвом суду вживаються організаційні заходи для вдосконалення роботи з розгляду звернень громадян, вирішення порушених в них питань та усунення причин їх виникнення.

Стан розгляду звернень громадян та робота по наданню інформації систематично обговорюється на нарадах суду, де звертається увага на посилення контролю за виконанням приписів Законів України "Про звернення громадян", в частині своєчасності та повноти надання відповідей на звернення. Результатом цього є незначна кількість звернень. Відсутність скарг та позовних заяв про надання неповної та неправомірної відмови у наданні інформації також підтверджує належний рівень організації цієї роботи.

У 2023 року керівництвом Харківського окружного адміністративного суду до спеціалістів відділу узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб і зв‘язку зі ЗМІ за порушення термінів та повноти розгляду звернень, дисциплінарна відповідальність не застосовувалась.