Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Узагальнення
стану розгляду звернень громадян Харківським окружним адміністративним судом у 2022 році, відповідно до
Закону України «Про звернення громадян».
На виконання плану роботи відділу узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб і зв’язку зі ЗМІ Харківського окружного адміністративного суду (далі - Суд) здійснено узагальнення стану розгляду звернень громадян, що надійшли до Суду у 2022 році.
Завданням даного узагальнення є сприяння виробленню єдиного підходу до розгляду заяв, скарг та пропозицій, які надходять до Суду, відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян».
Метою узагальнення є визначення якісних та кількісних характеристик стану розгляду звернень цієї категорії, поданих до Суду за звітний період та належної організації особистого прийому громадян.
Об‘єктом дослідження є звернення (заяви, скарги та пропозиції), що відповідають вимогам Закону України «Про звернення громадян» та надійшли до Суду в 2022 році в порівнянні із показниками аналогічного періоду 2021 року.
Згідно зі ст. 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, які зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Прийом громадян керівництвом Суду здійснюється у визначені дні та години відповідно до затвердженого графіку прийому громадян керівництвом суду. Графік прийому громадян розміщено у приміщенні суду на довідковому стенді, а також на офіційній веб-сторінці суду офіційного веб-сайту «Судова влада України».
На підставі ст.24 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», відповідно до п. 23 ст.1 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 «Про запобігання поширення на території України коронавірусу COVID -19», розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.02.2020 № 93-р «Про заходи щодо запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненою коронавірусом COVID -19 та введенням Урядом України протиепідемічних заходів запобіганню розповсюдження особливо небезпечного вірусного захворювання, Харківський окружний адміністративний суд, відповідно до розпорядження №03-04/2 від 16.03.2020 «Про впровадження в суді протиепідемічних заходів», з метою попередження розповсюдження інфекційних захворювань, у тому числі викликаних коронавірусною інфекцією COVID-19 серед працівників суду, призупинив проведення масових заходів, не пов’язаних із процесуальною діяльністю, зокрема, особистий прийом громадян, екскурсії, круглі столи, семінари тощо. Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан на території України. У зв'язку з бойовими діями на території міста Харкова та Харківської області суд здійснює свою діяльність з дотриманням умов відсутності загрози життю та здоров‘ю учасників судового процесу, суддями та працівниками апарату суду з урахуванням вимог воєнного часу.
З цього приводу особистий прийом громадян з січня 202 року по кінець звітного періоду не здійснювався.
Відповідно до Закону України «Про звернення громадян» громадяни України а також особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. Ці звернення можуть бути усні, письмові. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення), з дотриманням відповідних вимог. При цьому, при надсиланні електронного звернення, застосовувати електронний цифровий підпису не вимагається.
Викладені у письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) та скарги громадян, що не підлягають розгляду відповідно до адміністративного судочинства, розглядаються в порядку визначеному Законом України "Про звернення громадян".
Звернення громадян, які надходять до Суду, розглядуються відділом узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб та зв’язку зі ЗМІ.
По фактах, наведених в зверненнях громадян, проводиться ретельна перевірка, за результатами якої заявникам надаються мотивовані відповіді.
Порушення строків надання відповіді заявникам, встановлених чинним законодавством, не допускались.
У 2022 році до Суду, відповідно до Закону України «Про звернення громадян», надійшло 20 звернень (заяв, скарг та пропозицій), з них 1 повторне на особистому прийомі керівництва суду – 0 звернень.
Відомості щодо надходження звернень у 2022 році за категоріями виглядають наступним чином:
- заяв надійшло – 7, з них
повторних – 1;
- скарг надійшло – 13, них
колективних - 1;
- пропозицій – 0.
Дані вказують, що у порівнянні з минулим періодом 2021 року (77 звернень) кількість звернень у 2022 році (20 звернень) зменшилась.
Інформація відображена у Таблиці 1
Таблиця 1
Порівняльна таблиця звернень
|
Кількість розглянутих у 2021 році |
% від загальної кількості розглянутих у 2021 році |
Кількість розглянутих у 2022 році |
% від загальної кількості розглянутих у 2022 році |
Заяви |
36 |
47% |
5 |
25% |
Скарги |
40 |
52% |
15 |
75% |
Пропозиції |
1 |
1% |
0 |
0% |
Всього |
77 |
100% |
20 |
100% |
Аналізуючи дану діаграму щодо загальної кількості розглянутих звернень, то у порівнянні з минулим періодом зменшилась кількість заяв та скарг.
Письмові звернення громадян були вчасно перевірені, та за результатами письмово повідомлено заявників стосовно порушених питань.
Відповідно до статті 20 Закону України «Про звернення громадян», звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.
На обгрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.
Порушення строків у першому півріччі 2022 року при наданні відповіді заявникам та продовженні строків розгляду заяв, скарг встановлених чинним законодавством, не допускались, В основному більшість звернень розглянута в термін 15 днів. Звернення що розглядалися у 30 днів та які потребували продовження строків розгляду заяв до 45 діб – відсутні.
У відсотковому вигляді від загальної кількості звернень дані вираженні за звітний період першого півріччя 2022 року та минулого 2021 року.
Дані представлені у Таблиці 1 наступним чином:
Таблиця 1
|
Кількість розглянутих у 2021 році |
% від загальної кількості розглянутих у 2021 році |
Кількість розглянутих у 2022 році |
% від загальної кількості розглянутих у 2022 році |
До 15 діб |
73 |
95% |
14 |
70% |
До 30 діб |
4 |
5% |
6 |
30% |
До 45 діб |
0 |
0% |
0 |
0% |
Всього |
77 |
100% |
20 |
100% |
Як вбачається із таблиці кількість розглянутих у 2022 року звернень у термін до 15 днів у процентному відношенні становить – 70% (14 звернень), в минулому періоді 2021 року – до 15 днів - 95% (73 звернення), до 30 днів у 2022 – 30% (6 звернень) у 2021 – 5% (4 звернення). Що стосується терміну розгляду звернень до 45 діб то в 2022 році, так і в порівнянні з 2021 роком у такі строки звернення також не розглядались.
Відповідно до класифікатора звернень громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 року №858, характеризуючи звернення за формою надходження - у 2022 році поштовим зв‘язком – 1 звернення, електронною поштою 16 звернень та особисто - 3 зверненння у порівнянні з минулим періодом 2021 року, поштою - 14 звернень, електронною поштою 36 звернень, нарочно подано – 27 звернень.
За суб‘єктом звернень у 2022 році індивідуальні – 9 звернень, колективних –1 звернення, від представників 2 звернення, від ДСА України та інших органів – 8 звернень, а у 2021 році – індивідуальних 57 звернень, колективних 3 та від представників не надходило, від ДСА України та іншних органів 1 звернення.
Звернення (заяви, скарги), що надійшли протягом 2022 року в провадження до Суду по категоріях справ розподіляються за такими показниками, Таблиця 2 :
Таблиця 2
Категорія |
Кількість розглянутих скарг, заяв у 2022 році |
% від загальної кількості розглянутих скарг, заяв у 2022 році |
Незгода з суд. рішенням |
0 |
0% |
Незгода з діями суддів |
1 |
5% |
Тривалий розгляд справи |
0 |
0% |
Невидача копій судових рішень |
5 |
25% |
Невчасне направлення справи до апел. чи кас. інстанцій |
1 |
5% |
Організація роботи суду |
6 |
30%
|
Інші питання |
7 |
35% |
несвоєчасне звернення до виконання судових рішень |
0 |
0% |
Всього |
20 |
100% |
Як вбачається із наведених статистичних даних найбільшу кількість - 35% звернень ( заяв, скарг) складає категорія «інші питання».
Прикладом даної категорії є звернення Особи - 1, а саме: заява щодо зміни статусу та правосуб‘єктності у порядку Закону «Про звернення громадян». Заявниці письмово була надана відповідь з приводу порушених у заяві питань та наголошено, що відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) юрисдикція Суду поширюється на справи у публічно-правових спорах, у тому числі спори фізичних чи юридичних осіб із суб‘єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності особа має право звернутись до Суду з позовною заявою.
Також у письмовій відповіді заявниці було рекомендовано скористатись безоплатною правовою допомогою в контакт – центрі системи безоплатної правової допомоги.
Категорія «організація роботи суду» - 30% звернень (заяв, скарг).
Прикладом даної категорії є звернення Територіального управління Державної судової адміністрації в Харківській області щодо скарги Особи - 2. У своєму зверненні заявник скаржився з приводу неналежної організації роботи суду а саме: щодо обмеження доступу до правосуддя. З даного питання було надано письмове роз‘яснення, що відповідно до стаття 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов‘язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб , що передбачені Конституцією та законами України. Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Харківській області письмово було повідомлено, що права та охоронювані законом інтереси Особи – 2 Судом жодним чином не порушено, по адміністративний справі відкрито провадження. Суд здійснює свою діяльність за дотримання умов відсутності загрози життю та здоров‘ю учасників судового процесу, суддів та працівників суду з урахуванням вимог воєнного часу. Оскільки місто Харків перебуває під загрозою обстрілів учасники судового процесу можуть дізнатися інформацію у телефонному режимі, а також звернутись письмово з листом чи повідомлення на електронну адресу суду.
Категорія звернення як «невидача судових рішень» складає 25% (заяв, скарг та пропозицій). Заявнику Особа – 3 з даного питання було надано письмове роз‘яснення, що відповідно до стаття 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов‘язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб , що передбачені Конституцією та законами України. А також проінформовано Особу - 3, що відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України та Інструкції з діловодство в місцевих та апеляційних судах затвердженою наказом ДСА України віл 20.08.2019 року № 814 запитувані процесуальні документи може отримати в суді.
Прикладом є звернення Особа – 4 скарга на «несвоєчасне направлення справи до апеляційної чи касаційної інстанції» що складає по 5%. Заявника було письмово проінформовано, що відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна інстанція надсилає суду, який розглядав справу процесуальний документ про витребування адміністративної справи. Із супровідним листом адміністративна справа надсилається до апеляційної інстанції, таким чином права та охоронювані законом інтереси заявника жодним чином не порушені.
Звернення Особа – 5 по категорії «на дії судді», з приводу незгоди з процесуальними діями судді при розгляді адміністративної справи. Заявнику письмово надано роз‘яснення та повідомлено, що статтями 126 та 129 Конституції України проголошено незалежність і недоторканість суддів. Вплив на суддів у будь-який спосіб забороняється, а при здійснення правосуддя незалежні і підкоряються лише закону. Статтею 48 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», Суддя не зобов‘язаний давати жодних пояснень по суті справ, які перебувають у його провадженні. Приписами статті 24 цього Закону встановлено вичерпний перелік повноважень голови місцевого суду, до якого не входить здійснення процесуального контролю за законністю процесуальних дій судді з боку голови суду. У разі незгоди з процесуальними діями судді учасникам справи надано право звернутися до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою.
З приводу категорії звернень «незгода з судовим рішенням», «триваючий розгляд справи і тяганина в розгляді» та «несвоєчасне звернення до виконання судових рішень», то такі звернення (заяви, скарги,) за звітний період з 01.01.2022 по 01.31.2022 до суду не надходили.
У звітному періоді Харківським окружним адміністративним судом не відмовлялось у розгляді звернень. Обгрунтовані скарги відсутні.
Відповідно до вимог статті 21 Закону України "Про звернення громадян", інформацію на всі звернення Судом заявникам надано безоплатно.
Висновок
Підсумовуючи викладене можна дійти висновку, що робота з розгляду звернень громадян у суді ведеться на належному рівні у відповідності з вимогами законодавства, неухильно дотримуються положення Законів України "Про звернення громадян", "Про доступ до публічної інформації", Постанови КМ України від 14.04.1997 № 348 "Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації", Положення про особистий прийом громадян, затвердженого розпорядженням Голови суду. Контроль за якістю, своєчасністю та повнотою надання відповідей заявникам здійснюється Головою суду. Крім того, керівництвом суду вживаються організаційні заходи для вдосконалення роботи з розгляду звернень громадян, вирішення порушених в них питань та усунення причин їх виникнення.
Стан розгляду звернень громадян та робота по наданню інформації систематично обговорюється на нарадах суду, де звертається увага на посилення контролю за виконанням приписів Законів України "Про звернення громадян", в частині своєчасності та повноти надання відповідей на звернення. Результатом цього є незначна кількість звернень. Відсутність скарг та позовних заяв про надання неповної та неправомірної відмови у наданні інформації також підтверджує належний рівень організації цієї роботи.
У 2022 році керівництвом Харківського окружного адміністративного суду до спеціалістів відділу узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб і зв‘язку зі ЗМІ за порушення термінів та повноти розгляду звернень, дисциплінарна відповідальність не застосовувалась.
Ознайомлена:
Голова Харківського
окружного адміністративного суду О.В.Панченко
Виконано:
Суддя Харківського окружного
адміністративного суду Н.А.Полях
Головний спеціаліст відділу
узагальнення судової практики,
роботи по розгляду звернень фізичних
та юридичних осіб і зв’язку зі ЗМІ Р.Б.Тітова
2022 рік