flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану розгляду Харківським окружним адміністративним судом заяв, скарг та пропозицій громадян, відповідно до Закону України «Про звернення громадян» за 12 місяців 2018 року

Узагальнення

  стану розгляду звернень громадян Харківським окружним адміністративним судом у 2018 році, відповідно до

 Закону України  «Про звернення громадян».

 

          Згідно зі статтею 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися  до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, які зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Відповідно до Закону України «Про звернення громадян» громадяни України, а також особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території, мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. Ці звернення можуть бути усні та письмові. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення), з дотриманням відповідних вимог. При цьому, при надсиланні електронного звернення, застосовувати електронний цифровий підпису не вимагається.

Викладені у письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) та скарги громадян, що не підлягають розгляду відповідно до адміністративного судочинства, розглядаються в порядку визначеному Законом України "Про звернення громадян".

Так, звернення громадян, які надходять до Харківського окружного адміністративного суду, розглядаються  відділом  узагальнення судової практики, роботи по розгляду звернень фізичних та юридичних осіб та зв’язку зі ЗМІ.

Крім цього, з метою належної організації особистого прийому громадян керівництвом суду затверджений графік прийому громадян. Прийом громадян здійснюється у визначені дні та години. Графік прийому громадян розміщено у приміщенні суду на довідковому стенді, а також на офіційній веб-сторінці суду на офіційному веб-порталі «Судова влада України».                                                        

По фактах, наведених в зверненнях  громадян, проводиться ретельна перевірка, про результати якої заявникам надаються мотивовані відповіді.

 

Порушення встановлених чинним законодавством України строків надання відповіді заявникам за наслідками розгляду звернень не допускалось.

За 2018 рік до суду, відповідно до Закону України «Про звернення громадян» надійшло 26 звернень, з них на особистому прийомі Голови суду  було подано 9 звернень.

Відомості щодо надходження звернень у 2018 році за категоріями виглядають наступним чином:

- заяв надійшло – 10, з них 2 повторних;

- скарг надійшло –16,

- пропозицій – 0.

Письмові звернення громадян були у передбачений законом термін перевірені та за результатами їх розгляду заявникам письмово повідомлено стосовно порушених ними питань.

Щодо усних звернень, то громадянам  на особистому прийомі були надані усні відповіді та  усні роз′яснення.

Так, із 16 скарг – 15 були розглянуті в 2018 році, по 1 скарзі відповідь була надана в січні 2019 року.

Надходження звернень у 2018 році  по категоріям можна проаналізувати за кількістю звернень у порівнянні з попереднім звітним періодом 2017 року в відсотковому значенні  та відображено у таблиці  № 1 наступним чином:

                                                                                              Таблиця №1

 

Кількість розглянутих у  2017 році

%   від загальної кількості розглянутих  у 2017році

Кількість розглянутих у

2018 році

%  від загальної кількості розглянутих у 2018 році

Заяви

6

26%

10

44%

Скарги

15

74 %

15

56%

Пропозиції

0

0%

0

0%

Всього

21

100%

25

100%

 

Дані щодо порівняння розгляду звернень (заяв, скарг та пропозицій) представлені  у Діаграмі 1:

                                                                                               Діаграма 1

 

Порушення строків, встановлених чинним законодавством, при  наданні відповіді заявникам та продовженні строків розгляду заяв, скарг у 2018 році не допускались. Звернення розглянуті в терміни 5, 15 та 30 діб. Також проаналізовано відсоток  від загальної кількості звернень за  минулий період.  

Статистичні дані розгляду звернень громадян за 2017 та 2018 роки представлені у таблиці № 2:

                                                                                   Таблиця № 2

 

Кількість розглянутих у 2017 році

%   від загальної кількості розглянутих у 2017 році

Кількість розглянутих

 у 2018 році

%  від загальної кількості розглянутих у 2018 році

До 5 діб

9

43%

13

52%

До 15 діб

10

48 %

7

28%

До 30 діб

2

9%

5

20%

Всього

21

100%

25

100%

 

Як вбачається із таблиці № 2 у 2018 році збільшився відсоток звернень, розгляд яких  передбачено у строки до 5 діб – 52%  у порівнянні з  2017 роком – 43%.

Наразі зменшився відсоток звернень, розгляд яких передбачено у термін до 15 діб, із 28% до 48%, а кількість звернень, розгляд яких передбачено у 30-добовий термін збільшилась та у 2018 році становила  - 20 % порівняно із 9% у 2017 році.

Дані щодо порівняння оперативності розгляду звернень (заяв, скарг та пропозицій) представлені у Діаграмі 2 :

 

         Звернення (скарги), що надійшли протягом 2018 року до Харківського окружного адміністративного суду по категоріях справ розподіляються за такими показниками:

Дані представлені у таблиці наступним чином:

 

 

Категорія

Кількість розглянутих звернень(скарг)

у 2018 році

%  від загальної кількості розглянутих звернень (скарг) у 2018 році

Незгода з судовим  рішенням

0

0%

Незгода з діями суддів

3

12%

Тривалий розгляд справи

0

0%

Невидача копій судових рішень

1

4%

Невчасне направлення справи до апеляційної чи касаційної інстанцій

0

0%

Організація роботи суду

9

36%

Інші питання

11

44%

Несвоєчасне звернення до виконання судових рішень

1

4%

Всього

25

100%

 

Як вбачається із наведених даних, найбільшу кількість - 44 %  звернень (скарг) складає категорія «інші питання».

Наприклад: скарга Дорошко О.Е., яка вказувала на порушення її прав щодо доступу до канцелярії суду, в зв′язку з не проведенням робіт по очищенню від снігу тротуару та проїжджої частини автошляху. За результатами розгляду скарги  заявниці надано повну та обґрунтовану відповідь.

Скарга Карпенко Л.І., що стосувалась відмови в наданні їй для ознайомлення матеріалів адміністративної справи №820/480/18, яка перебувала у провадженні судді. А також скарги щодо неетичної, на думку заявника, поведінки помічника судді та секретаря судового засідання відділу з надання судово - адміністративних послуг. З даних питань скаржниці письмово було надано роз′яснення щодо порядку ознайомлення з матеріалами адміністративної справи та документами долученими до справи, який  визначений Інструкцією з діловодства в адміністративних судах України, затверджений наказом Державної судової адміністрації України від 17.12.2013 року №174 (далі Інструкції),  зокрема п.6.8.1 п.6.8., та  повідомлено, що  державний службовець та працівник патронатної служби діяли в межах вищевказаної Інструкції та Положення про помічника судді, розробленого відповідно до Законів України «Про судоустрій і статус суддів», «Про державну службу», затвердженого рішенням Ради суддів від18.05.2018 №21.

Категорія «організація роботи суду» становить – 36% звернень (скарг).

Прикладом даної категорії звернень є скарги Карпенко Л.І. щодо порушень, на її думку,  Інструкції з діловодства в окружних адміністративних судах, Правил поведінки працівників суду, затверджених рішенням Ради суддів України від 06.02.2009 №33; порушенням та обмеженням щодо неї  правил пропуску до приміщення суду, приписів Тимчасового порядку забезпечення охорони судів, органів установ системи правосуддя, а також підтримання громадського порядку в них, затвердженого рішенням Вищої ради юстиції від 26.12.2016 №3470/0/15-16 та наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26.12.2016 №1352. А також, стосовно неналежної, на думку заявниці, організації особистого прийому громадян керівництвом суду. За результатами розгляду скарг  заявниці надано повну та обґрунтовану відповідь.

Звернення Башкірова Я.О. щодо організації роботи суду з прийому службою діловодства позовних заяв. За результатами розгляду заявнику письмово надано роз′яснення з приводу різного порядку проходження та розгляду (процесуальних та не процесуальних документів). Зокрема повідомлено, що прийняття документів від учасників адміністративного процесу в розумінні статті 42 Кодексу адміністративного судочинства України (в новій редакції) здійснюється протягом робочого дня включно до закінчення робочого часу суду, окрім документів, визначених частиною 2 статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України, які підлягають розгляду відповідно до процесуального законодавства та потребують обов′язкового  автоматизованого розподілу та обов′язкової реєстрації в Єдиній судовій інформаційно – телекомунікаційній системі (в день надходження), та припиняються за одну годину до кінця робочого часу, з метою визначення судді для прийняття процесуального рішення.

Категорія «незгода з  діями судді» становить  - 12% звернень (скарг).

Прикладом даної категорії звернень, є скарга Ващенко З.М., в якій заявниця вказує на бездіяльність судді, а саме: залишення справи без руху та повернення позову в зв′язку з не усуненням недоліків позовної заяви. Заявниці письмово надано роз′яснення, що в разі незгоди з процесуальними діями судді при розгляді справи вона має право звернутись в установленому порядку з апеляційною або касаційною скаргою, а також роз’яснено, що повернення позовної заяви не позбавляє її права повторно звернутись до адміністративного суду.

Невеликий відсоток, а саме 4% становлять категорії звернень (скарг) «невидача копій судових рішень» та «несвоєчасне звернення до виконання судових рішень». По даним категоріям звернень (скарг) заявникам були надані письмові обґрунтовані роз′яснення з приводу поставлених ними питань.

 

В и с н о в о к

 

Підсумовуючи викладене можна дійти висновку, що робота з розгляду звернень громадян у суді ведеться на належному рівні у відповідності до вимог   Законів України "Про звернення громадян", "Про доступ до публічної інформації", Постанови КМ України від 14.04.1997 № 348 "Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації", Положення про особистий прийом громадян в Харківському окружному адміністративному суді.  

        Головою суду здійснюється належний контроль за якістю, своєчасністю та повнотою надання відповідей заявникам.

 

Крім того, керівництвом суду вживаються організаційні заходи для вдосконалення роботи з розгляду звернень громадян, вирішення порушених в них питань та усунення причин їх виникнення.

У 2018 році працівники апарату суду до дисциплінарної відповідальності не притягувались.

Стан розгляду звернень громадян та робота по наданню інформації систематично обговорюється на нарадах суду, на яких привертається увага на посилення контролю за виконанням приписів Законів України "Про звернення громадян" в частині своєчасності та повноти надання відповідей на звернення.

Результатом цієї роботи є незначна кількість звернень (скарг) громадян протягом 2018 року.

Відсутність скарг та позовних заяв про надання неповної інформації або неправомірної відмови у наданні інформації також свідчить про належний рівень організації цієї роботи.

 

 

 

Голова Харківського окружного

адміністративного суду                                                                  О.В.Панченко